נהיגה במהירות מופרזת – הסוף…?

המצב כיום

נהיגה במהירות גבוהה מדי ביחס לתנאי הדרך אחראית לכ 10% מתאונות הדרכים בישראל ע"פ נתוני משטרת ישראל, הגיע הזמן לשים לזה סוף!!!

speed

אז למה אנחנו בעצם מסכנים את עצמינו ואת הסביבה כאשר אנחנו נותנים גז ועוברים על המהירות המותרת ע"פ חוק? הרי השילוט בדרכים הינו מצוין ומראה לנו בירור מהי המהירות המקסימלית לאותו קטע דרך.

הקנסות והנקודות משמעותיים ביותר, אז למה בעצם? כי… לי זה לא יקרה אני נהג מיומן ו…. לא יתפסו אותי, אז אני מרשה לעצמי לעבור על החוק. בעיקר, כי לא יתפסו אותי, במידה והיו תופסים, פעם פעמים שלוש אפשר היה לומר שלום לרישיון הנהיגה.

בהינתן הידיעה שעינו של האח הגדול רואה הכול ועומדת על המשמר לא היינו מעיזים לעבור על המהירות המותרת.

האכיפה והרתעה

למיטב ידעתי, האכיפה כיום מתחלקת לשני סוגים, אכיפה ע"י מצלמות בנקודות קבועות וידועות מראש, ואכיפה אד הוק, ע"י שוטר באמצעות מד הלייזר, גם אכיפה זו מבוצעת בדר"כ בנקודות קבועות.

בעוד האכיפה באמצעות מצלמות הינה זולה יחסית, הצבתו של שוטר הינה יקרה, כל שכן, בזמן ששוטר מאתר נהג החורג מהמהירות המותרת ועוצר אותו בכדי לתת לו קנס, הוא אינו אוכף את המהירות באותה הנקודה.

בשתי השיטות, האכיפה הינה נקודתית, ובודקת מהירות במקטע מאוד קצר. נהג חכם, אשר "טס" מירושלים לת"א ומודע לאמצעי האכיפה יאט באופן נקודתי כאשר הוא חולף ע"פ אמצעי האכיפה ולאחר מכן ימשיך את "טיסתו" אל היעד.

בכדי לייצר הרתעה שאינה נקודתית, מסיירות ניידות של משטרת התנועה בדרכים.

מכירים את הרגע בו אנחנו מורידים את הרגל מדוושת הגז כאשר ניידת של משטרת ישראל עוברת לידינו?, אני לפתע מקפיד על המהירות באותו קטע דרך ומוריד את הרגל מדווש הגז… אין ספק שההרתעה והנוכחות של הניידות בדרכים עובדת, רק שהיא יקרה למדי.

הערך המוסף לנהג

במבט ראשון, היכולת של מערכת מחשב חדשה לגרום לנהגי ישראל לנהוג על פי מהירות החוק, עשויה לקומם את עצמה על הנהג הישראלי שרוצה להמשיך לטוס בכבישים, מצד שני, הפעלת המערכת תייצר ערך מוסף גבוה של הפיכת הכבישים בארצנו לבטוחים יותר לנהיגה.

כמו כן, הורדת כמות תאונות הדרכים עשויה להוזיל את פרמיית הביטוח של ביטוח הרכב.

הפתרון

בכדי לגרום לנהגי ישראל לשמור על המהירות המותרת על פי חוק, על הנהג הישראלי לדעת שישנה אכיפה תמידית לאורך ציר הנסיעה שלו, ולא רק בנקודות ספורדיות לאורך הציר. בהן הוא יאט ולאחר מכן יחזור להאיץ.

כאשר הנהג הישראלי ייווכח שהמהירות המותרת נבדקת ונאכפת, לא תוותר לו ברירה אלא לציית להוראות החוק ולשמור על המהירות המותרת, אז איך עושים זאת?

די בקלות למען האמת ובעלות זניחה, להלן הצעה פשוטה בגישה חדשה המבוססת על חוקי המתמטיקה סטטיסטיקה ופיזיקה שכולנו מכירים מבית הספר.

שינוי גישה באכיפה

במקום לאכוף מהירות בנקודות ספורדיות, נאכוף את מהירות הנסיעה לאורך כל הציר ונראה אם הנהג נסע מהר מדי או עמד בדרישות החוק.

השילוב של חוקי המתמטיקה, פיזיקה וסטטיסטיקה יאפשרו לנו זאת בקלות באמצעות נוסחת המהירות (יש שם פורמלי?)

זמן X מהירות = מרחק

הסבר קצר, כשאני נוסע במהירות ממוצעת של 100 קמ"ש במשך 30 דק' אני עובר מרחק של 50 ק"מ. קל פשוט וברור, אם עברתי את אותם 50 ק"מ בפחות מ 30 דקות הרי שנסעתי במהירות הגבוהה מ 100 קמ"ש בממוצע.

מספיקה דגימה של זמן תחילת הנסיעה וזמן סיום הנסיעה ואורך הציר בכדי לדעת את המהירות הממוצעת בא נהגתי אורך הציר.

מה נדרש לישום

בכדי ליישם את הפתרון נדרשות היכולות הבאות:

road sign

מכשיר מדידה

מכשיר למדידת זמן תחילת וסיום התנועה לאורך הציר בעל יכולת לזהות את הרכב הנוסע ולהעביר את המידע למרכז בקרה מרכזי.

לשמחתנו יש כיום שפע של מצלמות בעלות יכולת לקריאה וזיהוי לוחית רישוי (LPR) היכולות לשמש מכשיר מדידה אמין ולמדוד את תחילת וסיום המסלול וכן לדווח את הנתונים האלה למרכז הבקרה הראשי.

עמדת מיקום + חשמל ותקשורת

את המצלמות לעיל יש למקם בנקודות נבחרות על גבי עמוד הצופה אל הציר כאשר הן מחוברות לחשמל ולתקשורת נתונים בכדי להעביר את נתוני המדידה על תחילת/סיום תנועת הרכב למרכז הבקרה המרכזי.

לשמחתנו נקודות כאלה כבר מוצבות לאורך כבישי ישראל כחלק ממערך השילוט הממוחשב המראה עדכוני תנועה ומהירות נסיעה, קל לחבר לתשתיות אלו את מצלמת זיהוי לוחיות הרישוי.

מרכז בקרה מרכזי

מרכז הבקרה יכיל יחידת עיבוד (מחשב) שיקבל אליו את הנתונים השונים הנקראים מהמצלמות יבצע את החישוב וישלח ההתראות למערכות האכיפה והגביה.

מיקום נקודות המדידה

באחריותו הבלעדית של הגורם המוסמך במשטרת ישראל לקבוע היכן יש למקם את המצלמות ואיזו מהירות יש לאכוף בכל מקטע דרך.

בדיקת התכנות – פילוט

בתור שלב ראשון, ניתן לבחור קטע דרך, לרשת אותו במספר מצלמות בתחילת וסוף הנתיב, אפשר גם מספר נקודות באמצע, לידע את ציבור הנהגים באמצעות שילוט ברור שבמקטע דרך זה מבוצעת אכיפת מהירות באמצעים אלקטרוניים.

בהינתן ממצאים המראים כי נהגים מסוימים עברו על המהירות המותרת יש לשלוח להם התראה (בכתב/מסרון/הודעה קולית)   ולאחר פרק זמן שיגדיר הגורם המקצועי לשלוח להם דוח ע"פ הוראת החוק.

לאחר תקופת ניסיון, יחליט הגורם המקצועי, אם וכיצד לפרוס נקודות נוספות ברחבי הארץ.

עלויות

מכיוון שהתשתיות הפיזיות להצבת המצלמות קיימת (עמודים להצבה הכוללים חיבור לחשמל ותקשורת) עיקר העלות הינה רכישת המצלמות שאינן יקרות וכן תוכנת מרכז הבקרה שבשלב הפיילוט יכולה להיות בסיסית ביותר וניתן לפתחה בזמן מאוד קצר.

חיסכון

מובן מאליו שהפעלת מערכת אכיפה המתוארת לעיל זולה בסדר גודל מאשר להפעיל את הגורם האנושי, הפעלת המערכת הממוחשבת הזאת תאפשר להפנות את השוטרים האחראים לאכיפה למשימות נוספות וכתוצאה להקטין את תאונות הדרכים.

אכיפה אקטיבית

בהינתן ציר נסיעה ארוך מספיק, ניתן למקם מספר מצלמות לאורך הציר ולהעביר התראות בזמן אמת לגורם האכיפה אשר יכול להמתין לנהג הממהר בנקודה ידועה מראש ולהוריד אותו מהכביש.

תומכים

משרד התחבורה – הפיכת כבישי ישראל לבטוחים יותר

משרד האוצר, גביה כסף מדוחות

חברות הביטוח – הקטנת מקרי הביטוח, מידע נוסף על פרופיל ההתנהגות של הנהגים והתאמת פרופיל הסיכון דפוסי הנהיגה של בעל הרכב

אגודת אור ירוק – שיפור הבטיחות בדרכים

עשויים להתנגד

משטרת התנועה – איבוד תקנים לטובת מערכת ממוחשבת

הנהג הישראלי – מגביל את מהירות הנסיעה

הזווית האישית

מהיכן עלה הרעיון

נסענו לנו חזרה מסופ"ש בצפון, כביש 6, התנועה זורמת, והמחשבות רצות, מפה לשם אנחנו משוחחים ומסתכלים על עולמינו, חברתי שכיום עובדת בעולמות הפיזיקה ומתמטיקה והסטטיסטיקה העלתה את הרעיון, המשלב את עולמות המדעים, והנסיעה בכביש, כל כך פשוט, בעיה שתלמיד תיכון יכול לתת לה מענה בקלות, תכלס, איך לא חשבו על זה קודם. ואני מגיע מעולם המחשבים רואה את הפתרון מול העיניים, הכל כבר קיים, כל מה שצריך זה לחבר את הקצוות והמערכת באוויר.

מה יוצא לי מכל זה

אחת השאלות שאני שואל את עצמי בכל רעיון שעולה מוחי או בשיחות עם חברים, האם אני יכול לעשות את זה, מה הייתרון היחסי שלי מול שחקנים אחרים בתחום?

ובאופן טבעי, גם הפעם עלו השאלות האלה, אז מה יש לנו כאן ברמת מערכת, תכלס כל החלקים כבר קיימים, פשוט צריך לחבר אותם, מצלמות לזיהוי לוחיות רישוי – יש, נקודות בדרכים להתקין עליהם את המצלמות – קיימות וכוללות חשמל ותקשורת (יש שלטי דרכים המראים עדכוני תנועה, כל התשתיות מגיעות עד אליהם), כל מה שנשאר, זה תוכנה המקבלת מידע ממספר מצלמות ומבצעת חישובי זמנים ושולחת התראות למערכת קנסות או מערכות אחרות, זה פתרון שכותבים בזמן קצר מאוד, כל מתכנת יכול.

אז למה לי בעצם?

המחשבה על טובת הכלל, פרו בונו, לא צריכה להיות במקום בו איבדת אחד מהקרובים אליך בשביל הדרייב להגן על אחרים, לפעמים אפשר להקדים תרופה למכה. מערכת המצמצמת את תאונות הדרכים היא מערכת מצילה חיים, ככול שתותקן מוקדם יותר כך יחסכו חיי אדם, וכבר נאמר, כל המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו.

אז אם אני יכול לתרום את חלקי הקטן למאמץ להקטין את הנפגעים בתאונות הדרכים חובה עלי לתת כתף, כי מי יודע… אולי בתאונה שמנעתי היה מעורב משהו היקר לי.

ולמה לא בעצם

מצד שני, גם אני חוטא לפעמי בלחיצה על דוושת הגז, גם אני ממהר לעיתים להגיע למחוז, זה יהיה מאוד משעשע לקבל דוח תנועה ממערכת שאני יזמתי, אז…. אולי בעצם לא כל כך כדאי?

השלב הבא

פניה לגורמים המקצועיים, שרים, משטרת ישראל, חברות ביטוח אגודת אור ירוק וכן לערוצי התקשורת בכדי לייצר מודעות

בדיקה מול גורמים משפטיים מה הם החסמים החוקיים במידה וקיימים כאלה.

2 תגובות על הפוסט “נהיגה במהירות מופרזת – הסוף…?

  1. קודם כל שאפו על הרעיון שלך, מה שמזכיר לי סיפור על אישה שפנתה לרמטכ"ל בהצעה לייצר מטוס שטס בכל מזג אויר, לא נקלט במכ"ם, ללא הגבלת מהירות או גובה, ועוד מערכות שונות. שאל הרמטכ"ל איך מייצרים מטוס כזה ? ענתה האישה : לי היו הרעיונות הביצוע הוא החלק שלך. אוהב אותך ומעריך אותך.

    • זה בדיוק כמו הקבינט הבטחוני הבריטי מתכנס בזמן מלחמת העולם השנייה ותוהה מה אפשר לעשות נגד המוללות הגרמניות. אז אחד החברים מעלה את הפתרון לבעיה, להרתיח את מי האוקיינוס. שואלים אותי איך נעשה את זה והוא עונה שהוא רק העלה את הרעיון ועכשיו זה עניין למהנדסים